Waarom is fietsen gezond?

Een stukje fietsen naar het werk, de school of de supermarkt is erg gezond. Maar hoe kan het nu dat fietsen zo gezond is? wij hebben 5 redenen verzameld die aan tonen waarom fietsen gezond is.

Nederland is het fietsland

Er is geen ander land ter wereld waar zoveel gefietst wordt als in Nederland. Ook de fiets pakken in combinatie met de trein wordt steeds vaker gedaan dit zie je terug in het gebruik van de ov-fiets. Tot slot zie je het aanbod in fietsroutes en fietspaden alsmaar toenemen en de fietspaden worden niet rustiger.

Al het gezonde van fietsen

Al lang denken mensen dat fietsen erg gezond is, nu blijkt dat fietsen nog gezonder is dan gedacht. Het helpt tegen vele ziektes waaronder: diabetes, stress en hart & vaatziekten. Als het voorjaar komt worden mensen weer naar buiten gelokt om te gaan fietsen.

1. fietsen houdt diabetes op afstand
Meer als de 50% van de Nederlanders heeft last van overgewicht. Zwaarlijvigheid en de stijging van diabetes type twee is een groeiend probleem in Nederland en andere westerse landen. Hoogleraar en oud schaatser harm kuipers zegt dat fietsen diabetes type 2 kan doen omkeren.

2. Fietsen verbrand vet
Bewegen stimuleert het verbranden van vet. 30 minuten per dag fietsen is voldoende om de vetverbranding aan de gang te houden. Mensen die een half uur per dag of meer fietsen zijn slanker en gezonder. Doordat mensen slanker zijn is de kans op hart en vaat ziekten aanzienlijk kleiner.

3. Fietsen reinigt het bloed
Arts en onderzoeker Annabelle Slingerland zegt dat de samenstelling en stroming van het bloed verbeterd als men fietst. Het beter stromen van het bloed voorkomt dat de bloedvaten snel dichtslibben. De lichamelijk beweging zorgt er ook voor dat bloedvaten flexibel blijven en de vaatwand in goede toestand is.

4. Fietsen voorkomt en vermindert stress
Op het werk of studie komt het vaak voor dat werk af moet voor een gestelde deadline. Deze deadline zorgt dan voor de nodige zorgen ofwel stress! Fietsen helpt bij het verlagen van de activiteit van de hersenen. Door de verlaagde hersenactiviteit wordt stress vermindert.

5. Fietsen houdt de hersenen jong
Beweging helpt het verval van de hersenen tegen te gaan. De lichaamsbeweging zorgt ervoor dat de hersenen beter met elkaar kunnen blijven communiceren. Fietsen zorgt tevens voor een beter geheugen en verhoogd vermogen om te plannen.