Blog

Voor vakantie pak je het vliegtuig?

Iedereen wilt altijd maar ver weg en pakt tegenwoordig standaard het vliegtuig als ze op vakantie gaan maar dit is eigenlijk helemaal niet nodig! Ondanks voor sommigen de ideale vakantie betekent: liggen op een wit strand met uitzicht op een blauwe zee en een cocktail in de hand, hoeft dit helemaal niet de ideale vakantie voor iedereen te zijn. Heb je er ooit aan gedacht om in plaats van het vliegtuig de fiets te pakken voor een bijzondere vakantie?

De vakantie begint meteen

Wat veel mensen vergeten is dat er nog heel veel geregeld moet worden voor je eindelijk naar Schiphol kan rijden om daar het vliegtuig naar je vakantiebestemming te pakken. Voor je eindelijk op die idyllische plek in de zon ligt, ben je al een hoop geregel, gereis en gestress verder. Dit werkt heel anders als je voor jezelf een fietsvakantie organiseert. Al vanaf het moment dat je op de fiets stapt (en dat is al zodra je de garage van je huis verlaat) ben je op vakantie. Zo simpel als dit klinkt, zo simpel is het in het echt ook.

Fietsen op eigen tempo

Niemand die je vertelt waar je heen moet, niemand die je vertelt wat er nu moet gebeuren. Het enige wat je hoeft te doen is je benen opdragen te blijven trappen. Op de fiets kom je tot rust en kan je op je eigen tempo voortgaan. Ondertussen kan je genieten van het prachtige Nederlandse landschap en kan je gezellig babbelen met je fietspartner.

Slapen als een roos

Na zo’n heerlijke dag op de fiets en in de wind zal je ‘s nachts slapen als een roos. Je zou er voor kunnen kiezen om je eigen tent op de fiets te binden en de slaapzakken en matjes op fiets van je medereiziger maar er zijn in Nederland ook genoeg opties voor het doorbrengen van de nacht in een jeugdherberg of bij een leuke ‘bed and breakfast’ die je onderweg tegenkomt. Er is van alles te ontdekken en dat maakt het fietsavontuur nou juist extra leuk. Stap op de fiets en ontdek het mooie Nederland.

 

 

Waar op letten bij het aanschaffen fiets?

Bij aanschaffen fiets is het aan te raden om te letten op een aantal factoren. Ten eerste is dat het ‘doel’. Koop een fiets die past bij de activiteit waarvoor je de fiets wilt gebruiken. Iemand die krantenwijk heeft, zal waarschijnlijk kiezen voor een stevige fiets. Dat hoeft niet eens een nieuwe fiets te zijn. Een scholier die op het platteland woont en vaak moet fietsen, zal een sportieve fiets kiezen en iemand in de stad zal doorgaans niet zo snel voor een nieuwe fiets kiezen, omdat de kans bestaat dat deze wordt gestolen. Dan is het dus zonde om een nieuwe fiets te hebben.

Daarnaast kun je gaan kijken waar je de fiets gaat kopen. Je kunt naar een fietsenwinkel gaan. Hier worden voornamelijk nieuwe fietsen aangeboden, maar er zijn ook winkels die tweedehands fietsen aanbieden. Als je een fiets niet zo vaak gebruikt, kun je prima een tweedehands fiets kopen. Voorts is het mogelijk om te kijken op een website zoals Marktplaats.nl. Hier worden door particulieren veel tweewielers aangeboden. Het voordeel is natuurlijk dat je hier voor relatief weinig geld een fiets kunt kopen, maar pas wel op. Op sites als Marktplaats.nl kunnen oplichters actief zijn.

Het is ook aan te raden om de diverse fietsenwinkels met elkaar te vergelijken. Je kunt daarom ook online kijken naar fietsen. Door online te kijken kun je eenvoudig de tarieven van fietsen met elkaar vergelijken.

Elektrische fiets
Je kunt ook kiezen voor een elektrische fiets. Vooral ouderen kiezen vandaag de dag voor deze fiets en dat is niet onlogisch, want ouderen zijn door de elektrische fiets mobieler. Dit geldt vooral voor mensen op het platte land. Ze kunnen met zo’n fiets eenvoudig enkele tientallen kilometers fietsen. In de wetenschap dat in sommige dorpen op het platteland geen supermarkten en andere winkels zijn te vinden, is zo’n elektrische fiets een uitkomst. Het nadeel is wellicht dat deze fietsen best prijzig zijn. Voor een nieuwe elektrische fiets dien je aardig in de geldbuidel te tasten en dan is het zo maar mogelijk dat je ruim 1000 euro dient te betalen voor een nieuwe elektrische fiets. Ze kunnen overigens nog duurder uitvallen. Er zijn ook exemplaren verkrijgbaar van enkele duizenden euro’s.

Fietstips lente

Fietstips voor de lente

Bij het doorbreken van de zon en het stijgen van de temperatuur komen veel fietsen weer de schuur uit. In dit artikel leest u enkele tips om uw fiets weer helemaal rijklaar te maken voor de lente en de zomer.

1. Banden controleren

Het kan zo zijn dat de banden van uw fiets gedurende de winterperiode wat lucht hebben verloren. Daarom is het van belang om voordat u weer gaat fietsen te controleren of er nog genoeg lucht in de banden zit. Wanneer een band voldoende lucht bevat zal deze minder rolweerstand geven en dus lichter fietsen. Fietsen met een lege band is erg slecht voor de wielen, en zal de levensuur aanzienlijk verkorten.

2. Ketting controleren

Controleer altijd even de ketting. Wanneer de ketting helemaal verroest is zal deze vervangen moeten worden. Valt de roestvorming op de ketting wel mee dan volstaat het om de ketting opnieuw te smeren. Verspreid het nieuwe vet door de ketting enkele malen volledig rond te draaien.

3. Remmen, bouten en moeren controleren

Controleer natuurlijk ook altijd of de remmen van uw fiets nog goed werken. Wanneer u te laat achter een defect komt kan dat grote gevolgen hebben. Naast het controleren van de remmen is het ook altijd aan te raden om alle schroeven, bouten en moeren te controleren of ze nog goed vast zitten.

4. Verlichting controleren

Een fiets moet altijd voorzien zijn van correct werkende verlichting. Controleer daarom regelmatig, maar zeker na een periode van stilstand, of uw verlichting volledig functioneert. Maak ook altijd de reflectoren schoon.

5. Weersomstandigheden

In de lente wordt het weer beter, maar het zal nog lang niet altijd lekker weer zijn. Regelmatig zijn er nog natte en koude dagen. Controleer dus altijd de weersvoorspelling voordat u weer gaat fietsen en wees op alle weersomstandigheden voorbereid. Het is dus verstandig om voorbereid te zijn op snel wisselend weer. Neem zowel een zonnebril als regenkleding mee en u zit nooit verkeerd!

U kunt de weersvoorspelling controleren op bijvoorbeeld de website buienradar.nl

Waarom is fietsen gezond?

Een stukje fietsen naar het werk, de school of de supermarkt is erg gezond. Maar hoe kan het nu dat fietsen zo gezond is? wij hebben 5 redenen verzameld die aan tonen waarom fietsen gezond is.

Nederland is het fietsland

Er is geen ander land ter wereld waar zoveel gefietst wordt als in Nederland. Ook de fiets pakken in combinatie met de trein wordt steeds vaker gedaan dit zie je terug in het gebruik van de ov-fiets. Tot slot zie je het aanbod in fietsroutes en fietspaden alsmaar toenemen en de fietspaden worden niet rustiger.

Al het gezonde van fietsen

Al lang denken mensen dat fietsen erg gezond is, nu blijkt dat fietsen nog gezonder is dan gedacht. Het helpt tegen vele ziektes waaronder: diabetes, stress en hart & vaatziekten. Als het voorjaar komt worden mensen weer naar buiten gelokt om te gaan fietsen.

1. fietsen houdt diabetes op afstand
Meer als de 50% van de Nederlanders heeft last van overgewicht. Zwaarlijvigheid en de stijging van diabetes type twee is een groeiend probleem in Nederland en andere westerse landen. Hoogleraar en oud schaatser harm kuipers zegt dat fietsen diabetes type 2 kan doen omkeren.

2. Fietsen verbrand vet
Bewegen stimuleert het verbranden van vet. 30 minuten per dag fietsen is voldoende om de vetverbranding aan de gang te houden. Mensen die een half uur per dag of meer fietsen zijn slanker en gezonder. Doordat mensen slanker zijn is de kans op hart en vaat ziekten aanzienlijk kleiner.

3. Fietsen reinigt het bloed
Arts en onderzoeker Annabelle Slingerland zegt dat de samenstelling en stroming van het bloed verbeterd als men fietst. Het beter stromen van het bloed voorkomt dat de bloedvaten snel dichtslibben. De lichamelijk beweging zorgt er ook voor dat bloedvaten flexibel blijven en de vaatwand in goede toestand is.

4. Fietsen voorkomt en vermindert stress
Op het werk of studie komt het vaak voor dat werk af moet voor een gestelde deadline. Deze deadline zorgt dan voor de nodige zorgen ofwel stress! Fietsen helpt bij het verlagen van de activiteit van de hersenen. Door de verlaagde hersenactiviteit wordt stress vermindert.

5. Fietsen houdt de hersenen jong
Beweging helpt het verval van de hersenen tegen te gaan. De lichaamsbeweging zorgt ervoor dat de hersenen beter met elkaar kunnen blijven communiceren. Fietsen zorgt tevens voor een beter geheugen en verhoogd vermogen om te plannen.

Fietsen is gezond

Fietsen is gezond

Voor veel mensen is het gebruikelijk dat zij dagelijks de fiets pakken. Door af en toe de fiets te pakken ben je lekker buiten en heb je geen problemen met het vinden van een parkeerplaats. Daarnaast is het ook nog eens makkelijk, goedkoop, goed voor het milieu en natuurlijk gezond!

Af en toe de fiets pakken is een belangrijk wapen in de strijd tegen overgewicht. Overgewicht wordt gezien als de grootste welvaartsziekte van de toekomst. Op dit moment kampt ongeveer 40% van de Nederlandse bevolking al met overgewicht.

Door dagelijks met je fiets te pendelen tussen bijvoorbeeld je woning en je werkplek zal je een belangrijk stuk lichaamsbeweging creëren. Dit kan bijdragen aan het makkelijker om op een goed gewicht te blijven en in sommige gevallen kan het zelfs leiden tot gewichtsverlies. Daarnaast heeft fietsen ook een positieve werking tegen bijvoorbeeld diabetes en hart-en vaatziekten. Op de website van dokterdokter.nl vind je een helder overzicht met 5 redenen om de fiets te pakken.

Fietsen als goede start

Een van de grote voordelen van fietsen is dat je geen getrainde sporter hoeft te zijn om ermee te beginnen. Zelfs mensen die niet gewend zijn regelmatig te sporten zal een uur fietsen ook snel vol te houden zijn. Om deze reden is fietsen een goede vorm van bewegen voor beginners.

Een tweede voordeel van fietsen is dat het een bewegingsvorm is die niet heel blessuregevoelig is. De bewegingen die gemaakt worden met fietsen zijn niet heel belastend voor gewrichten en spiergroepen. Bij hardlopen is, wanneer je ongetraind en met eventueel overgewicht start, de kans op blessures veel groter.

Fietsen is gezond